eijsjes-go-japan.reismee.nl

Dag 3

Vandaag de 1e echte dag in Japan. Na een nacht waar we alle 4 als een blok hebben geslapen staan we om half 9 op. Het uitzicht vanuit de 19e verdieping is weer mooi. De lucht is half bewolkt en wijkt af van andere grote steden waar er vaak een enorme laag smog in de lucht hangt. We gaan eerst naar beneden voor een ontbijt. Het ontbijt is erg eenvoudig maar we laten het ons goed smaken.
Hierna gaan we op pad en pakken de metrolijn zuidwaarts naar Harajuku. Hier stappen we uit bij de ingang van het immense Meji-Jingu Gyoen park. Het is een bos met brede paden die leiden naar de Meji-Jingu tempel, een van de grootste en mooiste tempels in Tokio. Het is een mooie wandeling waar je je niet midden in Tokio waant. Je hoort geen auto's, alleen krekels. We maken ook een wandeling door een typische Japanse tuin met mooie vijvers en mooie dichte beplanting. Al bij al erg leuk. Het is alleen enorm vochtig warm. De t-shirts van de mannen zijn binnen korte tijd voorzien van natte plekken.
We vinden nog even verkoeling in een cafeetje en lopen daarna ook nog door het aangrenzende Yoyogi-koen park.
We verlaten dan het groen en de rust en nemen de metro om 1 halte verder uit te stappen in de wijk Shibuya. We maken eerst een foto van Hachiko, een standbeeld van een trouwe hond die een half jaar lang naar het station bleef komen om zijn baasje te begroeten die inmiddels overleden was. Waarom deze belangstelling voor deze hond zal de lezer zich afvragen. Deze belangstelling is er omdat we het nieuwe IT systeem voor het Flying Blue programma Hachiko hebben genoemd. Voor de neus van Hachiko ligt een van de drukste kruispunten van Tokio. Er lopen hier 5zebrapaden, 4 van ene kant naar de andere kant zoals bij ons en dan nog 1 diagonaal over het kruispunt. Als het stoplicht voor de lopers op groen springt dan lopen er tegelijkertijd honderden mensen over. Een heel apart gezicht, dat we eerst vanaf de grond, dan van de 2e etage van de Starbucks en dan vanaf de 7e verdieping van een gebouw naast het kruispunt bekijken. De filmpjes die Sanne maakte en dan versneld afspeelde zijn hilarisch. We gingen nog een klein hapje eten, bezochten nog een groot warenhuis en pakten toen de metro terug naar het hotel.
Na wat rusten en afkoelen en nog een half uurtje sportschool zijn we in de avond weer fit genoeg om op pad te gaan. We gaan naar de wijk Shinjuku, 1 halte verder dan waar ons hotel staat. Hier komen we in het typische tafereel van Tokio met overvolle straten met heel veel neonverlichting. Erg indrukwekkend om in het echt tussen te staan. Na wat fotoshoots zoeken we een restaurant op om te eten. Na hier lekker te hebben gegeten lopen we nog wat rond in de overvolle straten van Shinjuku. Om half 11 zijn we terug in het hotel waar we na een uurtje relaxen weer lekker en voldaan gaan slapen.

Marinka

"Hachi", een geweldige film!
Als je 'm nooit gezien hebt, tóch maar eens kijken: je bent (of wordt ;-) Irene) voor altijd een hondenliefhebber.