eijsjes-go-japan.reismee.nl

Dag 5

Vandaag onze laatste dag in Tokio. Opstaan gaat meestal gepaard met een bezoek aan het toilet. In Japan is een toilet voorzien van meer gemakken dan in Nederland. Als we het toilet op onze hotelkamer beschouwen dan hebben we allereerst een verwarmde toiletbril (is voor de eerste keer wel schrikken als je gaat zitten), een sproeier van achteren (op verschillende standen) en een sproeier van onderen (ook met verschillende pk's aan kracht). Het is wel even uitzoeken welk knopje voor wat is want het staat er natuurlijk in het ???.

Na het ontbijt hebben we nog even gerelaxt en hebben toen de metro naar Shibuya gepakt. Heidy heeft ons namelijk gevraagd om een bepaald Japans haakboek mee te nemen uit Japan. Er zijn in Japan enorm grote boekenwinkels, maar de boekjes die Heidy graag wil hebben zijn toch erg zeldzaam. Gisteren heeft men in andere stadsdeel ons verteld dat het haakboek nog in een winkel in Shibuya voorradig zou zijn. Na wat gezoek naar de winkel (en een paar keer de weg te hebben gevraagd aan Japanners die ons zeer vriendelijk hielpen) en wat gezoek in de winkel door een medewerker kochten we een boek dat leek op wat we wilde kopen.

Daarna gingen we met de metro 1 halte verder naar Harajuku. Volgens de boekjes komen hier op zondag jeugdige cosplayers (mensen die zich verkleden als personages uit een videogame of een film) en zijn in de straten veel winkels die op dit modebeeld inspelen. Die cosplayers hebben we niet gezien, wel duizenden en duizenden mensen in de winkelstraten. Niet normaal hoe druk. De straat werd even afgezet om een complete chaos te voorkomen. In deze wijk hadden we nog een ander leuke gelegenheid gespot. Bij het programma "Tachtigjarigen de wereld rond" bezochten de oudjes een obscuur cafe, het Kawaii Monster cafe. De inrichting van het cafe is "Efteling achtig", het personeel is wel van het type cosplayer en het eten is in de meest vreemde kleuren: spaghetti in alle kleuren en een toetje in de meest vreemde kleuren. Ziet er vies uit maar was best lekker, zeker het toetje. Hierna liepen we terug naar de metro en maakten nog een foto van wat mooi geklede kleine meisjes (zie foto's).

In de avond hebben we de dagen in Tokio afgesloten met een lekker diner in Shinjuku (het stadsdeel met de vele neonlichten). We hebben heerlijk gegeten in een keldertje waar plaats was voor circa 6 tafeltjes. Sanne en ik aten sushi en Maarten en Irene andere Oosterse lekkernijen. We liepen nog wat door de overdrukke straten en gingen toen terug naar het hotel.

We hebben veel van Tokio gezien maar ook eigenlijk maar een fractie. Het is onmogelijk om deze grote stad in korte tijd helemaal te verkennen. We trekken morgen door om andere delen van Japan te bezoeken.

Lien Jan

Leuk verhaal maar wat het eten betrft houden we het toch op de hollandse kost.