eijsjes-go-japan.reismee.nl

Dag 9

Vandaag is het 16 augustus. Dit is al 20 jaar de dag dat we de verjaardag van Maarten vieren. Maarten die wel van een partijtje uitslapen houdt heeft vandaag dubbele pech: (1) Sanne gaat ons verlaten en keert vandaag terug naar Nederland om met haar vriendinnen vakantie te gaan vieren in Malta en (2) de vlucht van Sanne is in de ochtend waardoor we om half 6 al moeten opstaan om samen naar de luchthaven te gaan.
Na een lekker maar kort ontbijt stappen we om 6.40 in de shuttle die ons naar Narita airport brengt. Nadat Sanne de bagage heeft ingecheckt nemen we afscheid van Sanne. Jammer dat Sanne weggaat maar ook fijn dat ze er een week bij was!
Daarna beginnen we aan de langste reisdag van de vakantie. De reis gaat met de Narita Express naar Tokio station, dan met de Shinkansen naar Nagoya en tenslotte met de Hida trein naar Takayama, onze verblijfplaats voor de komende 2 dagen. Op dit laatste stuk lopen we een enorme vertraging op. Het was de bedoeling dat we om 3 uur zouden aankomen, maar dit werd half 7. De trein heeft 2x bijna een uur stilgestaan. De reden hiervoor was zware regenval op het traject. Wellicht heeft het te maken met de overstromingen die begin juli hebben plaatsgevonden en dat men nu heel voorzichtig is. Maar het was wel een lange zit zo.
Gelukkig hebben we een prima hotel vlakbij het station waar we ons snel opfrissen. We gaan dan op zoek naar een leuke plek om te eten want we hebben nog niet veel gegeten vandaag. Bij een goede pizzeria eten we heerlijk en toasten we op Maarten zijn verjaardag. Terug op de kamer proosten we nog met een sake. Sake (Japans: ?) is een typische Japanse alcoholische drank, die onder andere wordt gemaakt van rijst. Het wordt ook wel rijstwijn of rijstewijn genoemd, hoewel sake geen wijn is. Officieel heet sake gemaakt van rijst in Japan seishu (??; "klare alcohol"). Na deze uitstap naar Wikipedia kunnen we stellen dat het straf spul is waar pa Theeuwen waarschijnlijk bij een eerste slok heel vies zou kijken.

Dan nog iets over het weer in Japan. De eerste week werd gekenmerkt door een temperatuur van 30 graden en nog een beetje. Het is echter enorm vochtig waardoor het erg warm en klef aanvoelt. Zelfs in de bergen van Hakone was het warm al stond daar nog wel een briesje zo nu en dan. Wat wel opvalt is dat de lucht echt blauw (onbewolkt kan zijn). Dat was in Thailand en Maleisië veel minder het geval, en al zeker in de hoofdsteden. Er lijkt in Tokio dan ook minder smog te zijn ondanks de vele inwoners. Er rijden relatief ook minder auto's. Je mag alleen een auto kopen als je een parkeerplaats hebt. Vanmiddag was het weer dus erg slecht. Gelukkig is de voorspelling voor morgen weer goed. En de voorspelling is dat het in Kyoto en Osaka rond de 35 graden gaat worden.......