eijsjes-go-japan.reismee.nl

Dag 10

Als we in de ochtend ontwaken zien we een prachtig blauwe lucht. Het was voorspeld dat er na de regen van gisteren zonneschijn zou komen maar het is altijd fijn als dit ook de werkelijkheid is. Toen we na een lekker ontbijt naar buiten liepen werden we ook aangenaam verrast door de temperatuur. Het was zo'n 25 graden en een lekker briesje; kortom heerlijk om een dagje erop uit te trekken om Takayama te verkennen.

We liepen eerst naar het oude centrum. Het oude centrum van Takayama bestaat grotendeels uit huizen die dateren uit de periode 1600-1850 en het is verrassend goed bewaard gebleven. Met name rondom Sannomachi Street lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan. Echt heel indrukwekkend en mooi. Ook hier - ondanks dat het heel oud is - is alles heel schoon en zijn de winkels in de oude huizen heel modern.

Na deze wijk te hebben bewonderd starten we aan de Higashiyama walking course. Een wandelroute door de beboste buitenrand van Takayama. De eerste 2 kilometers gaan langs diverse tempelcomplexen. We kunnen wel foto's blijven knippen. Ieder plekje en vierkante meter is een plaatje. Een onvergetelijke ervaring.

We vinden dan een leuk plekje voor de lunch. Een klein en nieuw restaurantje. De super vriendelijke Japanse eigenaresse probeert in haar beste Engels een praatje met ons te maken. Ze is 70 jaar en is vorig jaar met haar 71 jarige man dit restaurant begonnen :-). Super moedig om dit op zo'n hoge leeftijd te beginnen. Het eten was in ieder geval heerlijk. Ze kon alleen nog niet zo goed tellen (gaf ze zelf ook toe) en kwam met een rekening die 600 yen te laag is. Dat hebben we maar zelf gecorrigeerd om een kastekort te voorkomen. Daarna vervolgden we de mooie route. Ook op dit deel nog enkele prachtige tempels en shrines bewonderd.

Na zon 10 km gelopen te hebben begonnen de voetjes toch wat vermoeid te raken en heeft Maarten ons op een ijsje getrakteerd. Irene en ik hadden een ijs in een bakje. Nu denkt de lezer natuurlijk "oké, lekker boeiend". Dit is echter een bruggetje naar het feit dat je in de Japanse straten nagenoeg geen prullenbakken hebt. Iedereen wordt geacht om zijn eigen afval mee te nemen en thuis op te bergen. Dit geldt ook in de treinen, op de openbare toiletten en dus ook op straat. Om het verhaal rond te maken: we liepen toen met 2 plastic leeg gegeten ijsbakjes naar het hotel terug.......

We hebben in het hotel de voetjes nog even rust gegund en zijn toen voor de avond weer op pad gegaan. Maarten en ik hebben de plaatselijke specialiteit - Hinda beef - gegeten in een Japanse bistro. Daarna nog even door het historisch centrum gelopen dat nu uitgestorven was.

Een super dag in Japan!