eijsjes-go-japan.reismee.nl

Dag 14

Vandaag maken we vanuit Kyoto een uitstap naar het stadje Nara. In Nara heb je vele tempels en maar liefst 8 plekken die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staan. Daarnaast staat het bekend om de 1200 tamme herten die vrij door de straten mogen lopen.

In de ochtend geven we de vermoeide voeten eerst nog wat rust. En ook de geest, want er zijn heel veel indrukken om te verwerken. We lezen en puzzelen wat op de kamer en genieten van het mooie uitzicht op het meer.

Om 1 uur vertrekken we dan voor een tocht naar Nara die wat langer uitviel dan verwacht.

In Nara pakken we bus naar het Narapark. Hier zien we de tamme sikaherten al overal opduiken. De herten werden gezien als boodschappers van de goden en genieten een heilige status. Ze mogen vrij rondlopen over het complex en worden gevoerd met speciale hertenkoekjes die je bij kleine stalletjes op straat kan kopen. Wij deden dit niet waardoor de herten ook niet bij ons komen bedelen om een koekje.

We maken een prachtige wandeling door een bosrijk gebied naar de schrijn Kasuga Taisha. De vele honderden lantaarns langs de route en de herten die hier tussendoor wandelen geven een mysterieuze sfeer.

Daarna lopen we naar een ander deel van het park waar de Todai-ji tempel staat. In de tempel staat de Great Buddha. Het 15 meter hoge beeld staat in ’s werelds grootste houten bouwwerk en het is een van de grootste bronzen beelden die ooit zijn gemaakt. Een andere bezienswaardigheid in deze hal is de paal met het gat onderin. Volgens de vertellingen brengt het geluk als je er doorheen weet te kruipen. Helaas passen hier alleen kinderen door.

Maarten blijft intussen geobsedeerd door de herten en het lukt hem om de ultieme hertensnoetfoto te maken. Kijk maar bij de foto's.

Na nog een tempel bekeken te hebben en wat gegeten te hebben pakken we de trein terug naar Kyoto waar we om half 10 in ons hotel terugkeerden.

Wederom een geslaagde dag met vele indrukken.

Lien en Jan

Hebben jullie vandaag hertenbiefstuk gegeten,,? Overigens weer een stelletje knappe fotos.