eijsjes-go-japan.reismee.nl

Dag 20

Voor vandaag staat een reisdag op het programma. We reizen van Osaka naar Shirahama, onze laatste bestemming in Japan (helaas).

We zijn (ik ben) een beetje nonchalant geworden met het voorbereiden van de reis. Treinen hebben een frequent schedule en het lukt ook om een een plek te vinden in de trein zonder reservering van plaats vooraf. Vandaag komt dit ons bijna duur te staan. Wanneer we om half 9 wakker worden begin ik te kijken waneer we de trein kunnen pakken naar Shirahama. We komen er dan achter dat deze trein maar 2x per dag gaat (in ochtend en avond) en ...... dat deze over 45 minuten vertrekt in een station op ongeveer 8 km van ons hotel. We zitten en liggen nog allemaal in onze pyjama. We schakelen in de hoogste versnelling, douchen in 5 minuten, pakken de koffers in 5 minuten, spoeden ons naar beneden en checken uit in 5 minuten, proppen de koffers in een te kleine taxi en rijden dan in 20 minuten naar het treinstation, rennen door het treinstation en komen 7 minuten voor tijd op het perron. Irene en Maarten rennen dan nog terug om iets van ontbijt te halen en arriveren tegelijkertijd met de trein op het perron. Dan ontdekken we dat we verkeerd staan (de trein stopt een stuk verder en wij kunnen zonder reservering alleen in treinstel 2 of 3) waardoor we met de koffers een sprint moeten inzetten om nog net op tijd binnen te stappen (in Japan gaan alle treinen op tijd, dus er wordt niet gewacht op laatkomers).

Daarna kunnen we rustig in de trein slapen, lezen en naar buiten kijken en arriveren we om 12 uur in Sharihama. Hier willen we wat eten. We zien een automaat zoals voor frisdrank waar je ook warme gerechten uit kan halen. Dit hebben we nog niet gezien tot nu toe en we besluiten het te proberen voor een frietje. Er komt een doosje uit met inderdaad warme frietjes die - om Maarten te citeren - niet perse heel vies zijn.

Vervolgens gaan we met een taxi naar het hotel waar we helaas nog niet op de kamer mogen. We besluiten dan om de buurt een beetje te gaan verkennen. We lopen via een steile weg naar beneden waar een wit strand ligt. Heel mooi maar ook ontzettend heet met de hoge temperatuur, de strakblauwe hemel en 89% luchtvochtigheid. Nadeel van de steile weg omlaag is dat je hem later ook weer omhoog moet lopen, wat ons op een zeer natte kleding komt te staan.

We mogen dan op de kamer. Dit is een combi van westers (2 normale bedden) en Japans (een gedeelte met een lage tafel met stoelen op de grond en een matje voor Maarten om te slapen). Als je eenmaal in de stoelen zit dan is het best lekker maar we vragen ons af hoe oudere Japanners dit toch doen. Waarschijnlijk zijn ze gewoon niet anders gewend en zijn ze meer elastisch dan mij.

Maarten en ik gaan nog even naar de sportschool en dan gaan we nog met zijn drieën een uurtje naar het buitenzwembad. In de avond zijn we weer naar beneden gelopen en hebben lekker gegeten bij de Fisherman's Wharf van Sharihama die behalve de naam geen overeenkomsten vertoont met de bekende in San Francisco. We sluiten de avond af met een kaartspelletje op de lage tafels in het Japanse gedeelte van onze kamer.