eijsjes-go-japan.reismee.nl

Dag 13

Vandaag onze eerste echte dag in Kyoto - de vroegere hoofdstad van Japan. Vandaag bezoeken we het tempelgebied Fushimi Inari-taisha. Deze plek is wereldwijd bekend om zijn prachtige rode houten bogen/poorten die torri’s heten. Torri’s zijn heilige poorten die naar een tempel leiden. Fushimi Inari-taisha staat op de werelderfgoed lijst van UNESCO en is één van de bezienswaardigheden in Kyoto die we zeker wilden zien.

Het is een gigantisch tempelcomplex dat door de bergen heen loopt en bestaat uit maar liefst 32.000 heilige poorten (torii’s). Je kan onder deze heilige torri’s doorlopen en uiteindelijk uitkomen bij verschillende tempels. De Fushimi Inari-taisha is een tempel gebied dat zich verspreid over ongeveer 4 vierkante kilometer op de berg Inari. Je kan overal heen lopen en de meeste paden leiden zich onder de prachtige rood/zwarte poorten door. Het is een geweldig mooi gebied. We hebben de complete route gedaan. Eerst 3 km bergop en toen 3 km via een andere weg naar beneden. Het was wel behoorlijk zwaar (bergop en met 33 graden) maar meer dan de moeite waard. In het begin was het nog heel druk maar naarmate we hoger gingen kregen we vele gelegenheden om zonder andere mensen de torri's op de foto te zetten.

Toen we weer beneden waren hebben we in een heel gezellig tentje koffie gedronken. Vervolgens hebben we de trein gepakt naar de wijk Gion. Dit is een bekende wijk in Kyoto die uit allemaal houten huizen bestaan. Het is vergelijkbaar met wat we in Takayama hebben gezien. Gion is één van de laatste en echte Geisha wijken van Japan. Een Geisha is meestal gekleed in een kimono, pikzwart haar (soms pruik), witgezicht en fel rode lippen. Helaas zijn we geen Geisha tegen gekomen. Wel veel jonge Japanners die heel verzorgd in kimono rondlopen. Dit is ook een mooi beeld.

Ik zag in deze wijk ook een tentoonstelling van de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama. Ik had hierover gelezen en we wilden in Tokyo naar een museum met haar werken. Die was toen al uitverkocht. Nu dus een nieuwe kans in Kyoto. Irene en Maarten hadden geen belangstelling en ik ging dus alleen naar binnen. Eerlijk gezegd viel het een beetje tegen.

Hierna zochten we een plekje om te eten. We vonden een hele mooie plek buiten aan de rivier in Gion. Heerlijk gegeten daar in een leuke ambiance. Toen nog even rondgelopen in het centrum van Kyoto en toen de trein teruggepakt naar ons hotel. Hier hebben we de vermoeide voetjes wat laten rusten. Het was weer een mooie dag.