eijsjes-go-japan.reismee.nl

Dag 18

Vandaag gaan we van Hiroshima naar Osaka. Echter voordat we de trein pakken gebruiken we nog een groot deel van de dag om Hiroshima te bezoeken en in het bijzonder het gedeelte waar de atoomaanval uit 1945 wordt herdacht.

Hiroshima was de eerste stad in de geschiedenis die met een atoombom werd aangevallen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd op 6 augustus 1945 om kwart over acht 's ochtends boven Hiroshima de uraniumbom Little Boy afgeworpen uit een Amerikaans gevechtsvliegtuig. De stad werd door de explosie van de bom geheel verwoest en 78.000 mensen kwamen in een fractie van een seconde om. Een enorme vuurbal van een 300 meter doorsnede ontwikkelde zich. Onder deze vuurbal liep de temperatuur op tot 4000 °C. Na de vuurbal verspreidden gammastralen en infraroodstralen zich en volgde een schokgolf die zich voortbewoog met de snelheid van het geluid. Vele tienduizenden personen raakten gewond en zwaar verbrand. Door de na-effecten als gevolg van de straling liep het dodental uiteindelijk op tot ongeveer 140.000 eind 1945.

Toen we bij het memorial parc aankwamen werden we aangesproken door een man. Hij vertelde dat hij elke dag water kwam brengen bij de herdenkingsmonumenten. Dit omdat mensen die getroffen werden door de atoomaanval om water gesmeekt hadden. Indrukwekkend..... indrukwekkend was ook de Genbakukoepel. Dit is een van de weinige grote gebouwen die zijn blijven staan tijdens de atoomaanval. Het fungeert nu als Vredesmonument in Hiroshima. Daarna liepen we verder door het memorial parc en bezochten we het museum. Dit was ook heel indrukwekkend. Niet te bevatten als je bedenkt hoe in 1 klap een hele stad is verwoest.

Het laatste bezoek in Hiroshima was een bezoek aan een heel mooi kasteel. We moesten hier wel een eindje voor lopen. Dat valt niet mee met de temparatuur van 33 graden en de enorme luchtvochtigheid. Onze kleren zijn doorlopend drijfnat. Om kwart over 3 pakten we de trein en arriveerden we rond 6 uur op onze verblijfplaats in Osaka. Ook nu weer een prima plekje met goede ruime kamer.

Om half 8 pakten we ons weer op om te gaan eten. Aangezien er in de directe omgeving niet veel lijkt te zijn namen we de metro naar de wijk Shinsibashi. Dit is een drukke wijk met veel winkels, restaurants en neonlicht. Het is best moeilijk om elke avond een goede plek te vinden om te eten. Je kan aan de buitenkant vaak niet zien wat er te eten is en of het heel duur is of niet. Soms kiezen we voor zekerheid (pizzeria achtig restaurant) en soms voor avontuur (Japans tentje met onduidelijke kaart). We kozen nu voor het laatste. De mensen kenden echt geen Engels en de kaart werd met brabbel engelse woorden en google translate (Japans naar engels) uitgelegd. Deze keer geen verkeerde keus. We hebben echt heerlijk gegeten. Onder andere Gyoza, dit zijn Japanse dumplings oftewel kleine gevulde deegpakketjes, gemaakt van tarwemeel en gevuld met een sappige vlees- en-koolvulling. De dumplings worden op authentieke wijze eerst in de pan gebakken, dan gaar gestoomd en opnieuw even knapperig gebakken.Hierna liepen we nog wat door de wijk en pakten de metro terug naar het hotel. Bezweet en uitgeput kwamen we hier aan.