eijsjes-go-japan.reismee.nl

Dag 16

Vandaag gaan we weer verkassen. We reizen van Kyoto naar Hiroshima. De 1e etappe is van het hotel naar het hoofdstation van Kyoto. Hier eten we een gebakje ter gelegenheid van onze trouwdag. Vervolgens gaan we met Shinkansen van Kyoto naar Hiroshima.

Aangekomen bij station Hiroshima moeten we denken aan een tip van Arendine en Toine die ook in Japan zijn geweest. Dat de Japanse keuken veel meer is dan alleen sushi, dat leer je wel tijdens een rondreis door dit fascinerende land. Elke streek kent zijn eigen specialiteiten. In Takayama was dat bijvoorbeeld het Hida vlees. In Hiroshima moet je Okonomiyaki hebben geproefd. Dit is een soort hartige pannenkoek met een vulling van vis, vlees en/of groenten. Wij hadden een versie met heel veel groenten erin. Het smaakte erg lekker (@Arendine en Toine, bedankt voor de tip!)

We pakken dan de bus voor het laatste stukje van de reis. De busreis door Hiroshima naar het hotel duurt een uur, bijna evenveel als het stuk tussen Kyoto en Hiroshima. Maar het resultaat mag er zijn. Het is een prachtig gelegen hotel aan een binnenmeer dat in verbinding met de zee staat. De kamer op de 19e verdieping is heel erg ruim wat we niet verwacht hadden aangezien we een kamer van 27 m2 zouden hebben. Het lijkt wel een appartement! We hebben een prachtig uitzicht vanuit de kamer. Kijk maar naar de foto's. Er is ook een prachtige badkamer met een bad waarbij je kan genieten van het uitzicht over het meer. Maarten maakt van de gelegenheid gebruik en gaat hier een half uurtje badderen. Hiervan overigens geen foto's ?

In de avond maken we een kleine wandeling in de buurt van het hotel en eten we in het rooftop restaurant op de 23e verdieping met een mooi uitzicht op Hiroshima. Daarna gaan we nog lekker lezen alvorens we gaan slapen.

Dag 15

Wat weer een geweldige dag ! Na het lekkere ontbijt vanmorgen gaan we nog even wat relaxen en lezen voordat we weer een dagtocht durven te gaan maken in het hete Kyoto, vanmiddag was het maar liefst 36 graden.

We gaan vandaag helemaal naar de andere kant van de stad. Eerst bezoeken we een van de bekendste tempels van Kyoto, de Kinkaku-ji tempel, oftewel de gouden paviljoen tempel. Hij ligt in een prachtige tuin en het lijkt alsof hij op het water drijft. Behalve de onderste verdieping is het gehele paviljoen bedekt met zuiver bladgoud ! Heel erg mooi ! We bezoeken vele tempels, maar ze zijn allemaal totaal verschillend waardoor het allemaal even bijzonder blijft.

Na deze prachtige tempel gaan we nog naar het Bamboo Forest. Hier hebben we lekker rondgewandeld tussen de enorm hoge bamboe-bomen. Heel speciaal om te zien. Een gebied waar je weer eindeloos kunt lopen van de ene naar de andere tempel, gelegen in de prachtigste tuinen.

Dit was overigens best een heel toeristisch gebied. Met toeristisch bedoel ik voornamelijk Japanse toeristen. Europeanen zien we zelden en dan zijn het meestal Italianen. We hebben deze vakantie pas 2 keer Nederlanders gezien. Het is een gezellig gebied met leuke winkeltjes en we komen ook nog echte geisha's tegen ! Zonder problemen mag je daar foto's van maken en zelf mee op de foto ! Erg leuk !

We lopen nog een stuk langs de rivier en hebben prachtige uitzichten op het water en de bergen ! Wat een bijzonder land !

Daarna gaan we met de trein terug naar ons hotel waar we vandaag vroeg, al om half 7, zijn ! Volgens de stappenteller hebben we het ook vandaag zeker weer verdiend om even met de beentjes omhoog te genieten van het mooie uitzicht op het meer terwijl we de zon zien ondergaan en een boek lezen !

Vanavond eten we lekker dichtbij huis, namelijk in het Italiaanse restaurant in het hotel.

Van 10 tot 11 uur hebben Marc en ik de onsen (soort sauna met heel badritueel) in het hotel uitgeprobeerd. Ieder apart, want dat is hier voor mannen en vrouwen gescheiden. Was leuk om mee te maken !

Daarna nog gezellig met zijn drietjes kaarten.

Liefs,

Irene

Dag 14

Vandaag maken we vanuit Kyoto een uitstap naar het stadje Nara. In Nara heb je vele tempels en maar liefst 8 plekken die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staan. Daarnaast staat het bekend om de 1200 tamme herten die vrij door de straten mogen lopen.

In de ochtend geven we de vermoeide voeten eerst nog wat rust. En ook de geest, want er zijn heel veel indrukken om te verwerken. We lezen en puzzelen wat op de kamer en genieten van het mooie uitzicht op het meer.

Om 1 uur vertrekken we dan voor een tocht naar Nara die wat langer uitviel dan verwacht.

In Nara pakken we bus naar het Narapark. Hier zien we de tamme sikaherten al overal opduiken. De herten werden gezien als boodschappers van de goden en genieten een heilige status. Ze mogen vrij rondlopen over het complex en worden gevoerd met speciale hertenkoekjes die je bij kleine stalletjes op straat kan kopen. Wij deden dit niet waardoor de herten ook niet bij ons komen bedelen om een koekje.

We maken een prachtige wandeling door een bosrijk gebied naar de schrijn Kasuga Taisha. De vele honderden lantaarns langs de route en de herten die hier tussendoor wandelen geven een mysterieuze sfeer.

Daarna lopen we naar een ander deel van het park waar de Todai-ji tempel staat. In de tempel staat de Great Buddha. Het 15 meter hoge beeld staat in ’s werelds grootste houten bouwwerk en het is een van de grootste bronzen beelden die ooit zijn gemaakt. Een andere bezienswaardigheid in deze hal is de paal met het gat onderin. Volgens de vertellingen brengt het geluk als je er doorheen weet te kruipen. Helaas passen hier alleen kinderen door.

Maarten blijft intussen geobsedeerd door de herten en het lukt hem om de ultieme hertensnoetfoto te maken. Kijk maar bij de foto's.

Na nog een tempel bekeken te hebben en wat gegeten te hebben pakken we de trein terug naar Kyoto waar we om half 10 in ons hotel terugkeerden.

Wederom een geslaagde dag met vele indrukken.

Dag 13

Vandaag onze eerste echte dag in Kyoto - de vroegere hoofdstad van Japan. Vandaag bezoeken we het tempelgebied Fushimi Inari-taisha. Deze plek is wereldwijd bekend om zijn prachtige rode houten bogen/poorten die torri’s heten. Torri’s zijn heilige poorten die naar een tempel leiden. Fushimi Inari-taisha staat op de werelderfgoed lijst van UNESCO en is één van de bezienswaardigheden in Kyoto die we zeker wilden zien.

Het is een gigantisch tempelcomplex dat door de bergen heen loopt en bestaat uit maar liefst 32.000 heilige poorten (torii’s). Je kan onder deze heilige torri’s doorlopen en uiteindelijk uitkomen bij verschillende tempels. De Fushimi Inari-taisha is een tempel gebied dat zich verspreid over ongeveer 4 vierkante kilometer op de berg Inari. Je kan overal heen lopen en de meeste paden leiden zich onder de prachtige rood/zwarte poorten door. Het is een geweldig mooi gebied. We hebben de complete route gedaan. Eerst 3 km bergop en toen 3 km via een andere weg naar beneden. Het was wel behoorlijk zwaar (bergop en met 33 graden) maar meer dan de moeite waard. In het begin was het nog heel druk maar naarmate we hoger gingen kregen we vele gelegenheden om zonder andere mensen de torri's op de foto te zetten.

Toen we weer beneden waren hebben we in een heel gezellig tentje koffie gedronken. Vervolgens hebben we de trein gepakt naar de wijk Gion. Dit is een bekende wijk in Kyoto die uit allemaal houten huizen bestaan. Het is vergelijkbaar met wat we in Takayama hebben gezien. Gion is één van de laatste en echte Geisha wijken van Japan. Een Geisha is meestal gekleed in een kimono, pikzwart haar (soms pruik), witgezicht en fel rode lippen. Helaas zijn we geen Geisha tegen gekomen. Wel veel jonge Japanners die heel verzorgd in kimono rondlopen. Dit is ook een mooi beeld.

Ik zag in deze wijk ook een tentoonstelling van de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama. Ik had hierover gelezen en we wilden in Tokyo naar een museum met haar werken. Die was toen al uitverkocht. Nu dus een nieuwe kans in Kyoto. Irene en Maarten hadden geen belangstelling en ik ging dus alleen naar binnen. Eerlijk gezegd viel het een beetje tegen.

Hierna zochten we een plekje om te eten. We vonden een hele mooie plek buiten aan de rivier in Gion. Heerlijk gegeten daar in een leuke ambiance. Toen nog even rondgelopen in het centrum van Kyoto en toen de trein teruggepakt naar ons hotel. Hier hebben we de vermoeide voetjes wat laten rusten. Het was weer een mooie dag.

Dag 12

Hallo lezers,

Ook vannacht hebben we weer heerlijk geslapen en worden we voor de laatste keer wakker in Takayama. Marc was al om half 7 opgestaan om nog even naar de bekende straatjes van Takayama te gaan. In het vroege zonlicht en zonder de vele Japanse toeristen heeft hij nog wat mooie foto's gemaakt. Maarten ik zijn om 8 uur opgestaan. Na een lekker ontbijt verlaten we dit prima hotel in deze leuke plaats ! Is allebei erg goed bevallen ! Binnen 5 minuten lopen zijn we op het station waar we plaatsen reserveren voor de 2 treinreizen van vandaag. Ideaal hier ! Je krijgt zitplaatsen ! Op het station staat zodoende iedereen mooi verspreid over het perron en netjes achter elkaar in een rij. Als de trein er is gaat ook eerst iedereen eruit en in tegenstelling tot in Nederland begint niemand te proberen er tussendoor al binnen te komen ! Als iedereen uitgestapt is kan iedereen naar binnen. Omdat dit allemaal zo ontzettend gestructureerd verloopt gaat het ook echt supersnel ! We reizen vandaag door naar Kyoto. Daar aangekomen op het station worden we verrast door een herkenbare geur van heerlijke wafels ! Zit er een winkeltje in Belgische wafels. Dit kunnen we niet weerstaan en we kopen 3 wafels voor als we zo meteen in het hotel zijn. Dan gaan we nog 2 haltes verder met de metro naar het plaatsje Otsu aan het Biwako meer. Rond 4 uur zijn we bij het hotel wat verbazingwekkend mooi is ! Een heerlijke grote kamer met uitzicht op het meer ! De rest van de middag doen we eens een keertje niks ! We genieten van het prachtige uitzicht terwijl Maarten weer een film kijkt, Marc weer de komende dagen vol aan het plannen is en ik een boek lees. Later gaan Maarten en ik nog even op ontdekkingstocht door het hotel. Ook vanavond besluiten we niet meer weg te gaan en blijven we in het hotel in het Italiaanse restaurant eten. Was erg gezellig ! De rest van de avond blijven we op de kamer en kunnen we nog genieten van de gekleurde fonteinen die hiervoor in het meer aangaan en de verlichte rondvaartboten die er varen ! Ook dit idyllische plaatje is Japan !

Lieve groetjes,

Irene

Dag 11

Hoi allemaal,

We starten de dag al om half 9 met een echt Japans ontbijt. Hier in het hotel kun je kiezen voor een Europees ontbijt of een Japans ontbijt. Volgens de boordelingen van het hotel zou dit laatste een echte belevenis zijn. Gisteren was het Europese ontbijt heel goed, dus we wilden vandaag het Japanse wel uitproberen. En het was een belevenis ! Het was in een aparte zaal, met voor iedereen een eigen hokje. Het was geen buffet maar we kregen ieder een dienblaadje met diverse gerechten. Eigenlijk was alleen de rijst herkenbaar :) Het zag er prachtig uit ! De smaak was .... heel bijzonder ..... de koffie erbij was heerlijk :) Morgen kiezen we toch weer voor het westerse ontbijt, haha.

Daarna gaan we al vroeg op pad met de bus naar Kamikochi, een geweldig mooi berggebied in de Japanse Alpen. Het is er erg rustig omdat er geen auto's mogen komen. Er komen in dit gebied apen voor en af en toe worden er beren gezien. We zijn benieuwd ! We beginnen met een wandeltocht van 3 km langs riviertjes en meren en met een prachtig uitzicht op bergen in de omgeving van ca 3000 meter hoog. Het is heel vredig over bospaadjes en veel aangelegde houten bruggen. Een heerlijke wandeling bij perfect weer, ca 25 graden, en een strakblauwe lucht. Ergens zien we nog een bord staan dat er op 16 augustus een beer gespot is, maar wij zien nog niks.....

Na de lunch besluiten we nog een wandelroute te lopen van ca 6,5 km. De weggetjes worden smaller en we lopen meer door een bosgebied. Opeens zien we een best grote aap op een zijpaadje waar we dan maar een kijkje gaan nemen. Plotseling rent de aap op ons af. We hebben Marc nog nooit zo snel zien rennen...... volgens andere mensen zitten iets verderop nog meer apen met kleine aapjes. En dat is niets te veel gezegd. Gewoon op de reguliere route zitten we opeens temidden van wel 50 apen. Ze slingeren van boom tot boom en laten zich soms wel meters omlaag vallen om precies op een andere tak weer goed terecht te komen. Echt geweldig ! Maar zeker in het begin ook wel eng ..... ik had gewoon hartkloppingen .... Op een gegeven moment zagen we nog 3 jonkies bij elkaar zitten ! Echt fantastisch ! Wat een belevenis ! We hebben heel veel foto's en filmpjes gemaakt dus hopelijk kunnen we de beelden nog terugkijken !

Daarna heel snel gelopen om de laatste bus nog te kunnen halen. Net toen het begon te schemeren, rond 6 uur hier al, kwamen we bij het hotel aan. Wat een geweldige dag!

Na even op bed gelegen te hebben gingen we nog op pad voor jet avondeten. Best lastig hier omdat je vaak niet kunt zien wat een restaurant is en als je het al ziet je meestal niet naar binnen kunt kijken. Ze zijn hier erg op privacy gesteld. En dan heb ik het ook nog niet eens over de menukaart die vaak alleen in het Japans te lezen is ..... Zo kwamen we vandaag ergens terecht waar we op een laag tafeltje op de grond kwamen te zitten. Op de tafel stond een soort van barbeque ..... De mannen hebben weer genoten van het plaatselijke gerecht Hida beef ! Ik heb voornamelijk rijst en groenten gegeten. Het was wel erg lekker eten op een verrassende lokatie !

Lieve groetjes,

Irene

Dag 10

Als we in de ochtend ontwaken zien we een prachtig blauwe lucht. Het was voorspeld dat er na de regen van gisteren zonneschijn zou komen maar het is altijd fijn als dit ook de werkelijkheid is. Toen we na een lekker ontbijt naar buiten liepen werden we ook aangenaam verrast door de temperatuur. Het was zo'n 25 graden en een lekker briesje; kortom heerlijk om een dagje erop uit te trekken om Takayama te verkennen.

We liepen eerst naar het oude centrum. Het oude centrum van Takayama bestaat grotendeels uit huizen die dateren uit de periode 1600-1850 en het is verrassend goed bewaard gebleven. Met name rondom Sannomachi Street lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan. Echt heel indrukwekkend en mooi. Ook hier - ondanks dat het heel oud is - is alles heel schoon en zijn de winkels in de oude huizen heel modern.

Na deze wijk te hebben bewonderd starten we aan de Higashiyama walking course. Een wandelroute door de beboste buitenrand van Takayama. De eerste 2 kilometers gaan langs diverse tempelcomplexen. We kunnen wel foto's blijven knippen. Ieder plekje en vierkante meter is een plaatje. Een onvergetelijke ervaring.

We vinden dan een leuk plekje voor de lunch. Een klein en nieuw restaurantje. De super vriendelijke Japanse eigenaresse probeert in haar beste Engels een praatje met ons te maken. Ze is 70 jaar en is vorig jaar met haar 71 jarige man dit restaurant begonnen :-). Super moedig om dit op zo'n hoge leeftijd te beginnen. Het eten was in ieder geval heerlijk. Ze kon alleen nog niet zo goed tellen (gaf ze zelf ook toe) en kwam met een rekening die 600 yen te laag is. Dat hebben we maar zelf gecorrigeerd om een kastekort te voorkomen. Daarna vervolgden we de mooie route. Ook op dit deel nog enkele prachtige tempels en shrines bewonderd.

Na zon 10 km gelopen te hebben begonnen de voetjes toch wat vermoeid te raken en heeft Maarten ons op een ijsje getrakteerd. Irene en ik hadden een ijs in een bakje. Nu denkt de lezer natuurlijk "oké, lekker boeiend". Dit is echter een bruggetje naar het feit dat je in de Japanse straten nagenoeg geen prullenbakken hebt. Iedereen wordt geacht om zijn eigen afval mee te nemen en thuis op te bergen. Dit geldt ook in de treinen, op de openbare toiletten en dus ook op straat. Om het verhaal rond te maken: we liepen toen met 2 plastic leeg gegeten ijsbakjes naar het hotel terug.......

We hebben in het hotel de voetjes nog even rust gegund en zijn toen voor de avond weer op pad gegaan. Maarten en ik hebben de plaatselijke specialiteit - Hinda beef - gegeten in een Japanse bistro. Daarna nog even door het historisch centrum gelopen dat nu uitgestorven was.

Een super dag in Japan!

Dag 9

Vandaag is het 16 augustus. Dit is al 20 jaar de dag dat we de verjaardag van Maarten vieren. Maarten die wel van een partijtje uitslapen houdt heeft vandaag dubbele pech: (1) Sanne gaat ons verlaten en keert vandaag terug naar Nederland om met haar vriendinnen vakantie te gaan vieren in Malta en (2) de vlucht van Sanne is in de ochtend waardoor we om half 6 al moeten opstaan om samen naar de luchthaven te gaan.
Na een lekker maar kort ontbijt stappen we om 6.40 in de shuttle die ons naar Narita airport brengt. Nadat Sanne de bagage heeft ingecheckt nemen we afscheid van Sanne. Jammer dat Sanne weggaat maar ook fijn dat ze er een week bij was!
Daarna beginnen we aan de langste reisdag van de vakantie. De reis gaat met de Narita Express naar Tokio station, dan met de Shinkansen naar Nagoya en tenslotte met de Hida trein naar Takayama, onze verblijfplaats voor de komende 2 dagen. Op dit laatste stuk lopen we een enorme vertraging op. Het was de bedoeling dat we om 3 uur zouden aankomen, maar dit werd half 7. De trein heeft 2x bijna een uur stilgestaan. De reden hiervoor was zware regenval op het traject. Wellicht heeft het te maken met de overstromingen die begin juli hebben plaatsgevonden en dat men nu heel voorzichtig is. Maar het was wel een lange zit zo.
Gelukkig hebben we een prima hotel vlakbij het station waar we ons snel opfrissen. We gaan dan op zoek naar een leuke plek om te eten want we hebben nog niet veel gegeten vandaag. Bij een goede pizzeria eten we heerlijk en toasten we op Maarten zijn verjaardag. Terug op de kamer proosten we nog met een sake. Sake (Japans: ?) is een typische Japanse alcoholische drank, die onder andere wordt gemaakt van rijst. Het wordt ook wel rijstwijn of rijstewijn genoemd, hoewel sake geen wijn is. Officieel heet sake gemaakt van rijst in Japan seishu (??; "klare alcohol"). Na deze uitstap naar Wikipedia kunnen we stellen dat het straf spul is waar pa Theeuwen waarschijnlijk bij een eerste slok heel vies zou kijken.

Dan nog iets over het weer in Japan. De eerste week werd gekenmerkt door een temperatuur van 30 graden en nog een beetje. Het is echter enorm vochtig waardoor het erg warm en klef aanvoelt. Zelfs in de bergen van Hakone was het warm al stond daar nog wel een briesje zo nu en dan. Wat wel opvalt is dat de lucht echt blauw (onbewolkt kan zijn). Dat was in Thailand en Maleisië veel minder het geval, en al zeker in de hoofdsteden. Er lijkt in Tokio dan ook minder smog te zijn ondanks de vele inwoners. Er rijden relatief ook minder auto's. Je mag alleen een auto kopen als je een parkeerplaats hebt. Vanmiddag was het weer dus erg slecht. Gelukkig is de voorspelling voor morgen weer goed. En de voorspelling is dat het in Kyoto en Osaka rond de 35 graden gaat worden.......